Trener personalny – czy warto podjąć współpracę?

Trening Personalny

trener personalny

Koniec roku zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim czas podsumowań, planów i postanowień. Każdy z nas będzie planował lepszą wersję samego siebie. Realizacja kolejnych kursów, studiów, nauka nowych umiejętności, może zmiana pracy lub przeprowadzka do innego miasta. Nie zabraknie również planów związanych z naszą sylwetką. Zrzucenie zbędnych kilogramów, poprawa kondycji, samopoczucia, a może zbudowanie kilku kilogramów masy mięśniowej. Ile osób tyle różnych celów i planów, jednak zawsze pojawia się to samo pytanie. Jak to osiągnąć? Czy próbować samemu, czy może trener personalny to idealne wyjście?

1. Trudności czekające osobę początkującą

Zanim odpowiemy na kluczowe pytanie, przyjrzyjmy się najpierw trudnościom jakie może napotkać osoba początkująca.

pompki

1.1. Technika

Pierwszy i najważniejszy element treningu to technika. Osoba która nigdy nie interesowała się treningiem siłowym, nie ma świadomości własnego ciała, ani podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu naszego ciała nie będzie w stanie prawidłowo wykonywać poszczególnych ćwiczeń. Styl życia, wady postawy i mała ruchomość powodują, że osoby początkujące bardzo często, nawet nieświadomie, błędnie wykonują ćwiczenia. Jak najbardziej, metodą prób i błędów jesteśmy w stanie wszystkiego się nauczyć, jednak czy warto ryzykować nabawienia się kontuzji poprzez wiele niezbyt udanych powtórzeń?

1.2. Plan treningowy

Kolejnym wyzwaniem jakie staje przed osobą rozpoczynającą swoją przygodę ze zmianą własnej sylwetki jest plan treningowy. Czy trenować na maszynach, a może na wolnych ciężarach? Robić 5, a może 12 powtórzeń w serii? Ile razy w tygodniu trenować? Które ćwiczenia ze sobą łączyć? Są to stale pojawiające się pytania z którymi musi zmagać się każda osoba. Niestety poprzez natłok informacji w wielu przypadkach osoby te gubią się i nie znajdują odpowiedzi, a ich trening kończy się na przypadkowych ćwiczeniach lub spędzeniu godzin na bieżni. Po takiej wizycie na siłowni chęć do kontynuowania treningów spada do zera i przygoda takiej osoby ze zmianą sylwetki zazwyczaj dobiega końca.

1.3. Motywacja

Pisząc o samym początku przygody z siłownią nie sposób nie wspomnieć o motywacji. Ile to już razy postanawialiśmy zacząć zmieniać swoje życie „od jutra”? Czasami nawet udaje się przez pierwszy tydzień lub dwa realizować swoje ambitne założenia, ale co dalej? Zaczynamy powoli zapominać o swoich celach, wszystko dookoła jest idealną wymówką na opuszczenie jednego treningu, dwóch, trzech, aż w końcu przestajemy trenować, a krótki okres podjęcia wyzwania staje się mglistym wspomnieniem.

1.4. Odwaga

Wejście w nowe środowisko, wykonywanie ćwiczeń na oczach wielu osób jest prawdziwym wyzwaniem. Jestem za chudy! Za gruby! Nie umiem ćwiczyć! To nie dla mnie! Będą się ze mnie śmiać!

Argumenty które już nie raz słyszałem jako wymówki od podjęcia pracy nad sobą. Jest to nic innego jak lęk przed nieznanym. Bardzo wiele osób obawia się reakcji osób które spotkają na siłowni, a wizja uśmiechów czy uwag od współćwiczących wręcz paraliżuje jeszcze przed wejściem do klubu. Każdy przecież chce być dobry w tym co robi, a trening powinien pomóc odpocząć psychicznie, a nie dodawać stresu :).

2. Czy warto korzystać z usług trenera

Analizując przedstawione powyżej trudności z jakimi zmaga się początkująca osoba spróbujmy odpowiedzieć na zadane w tytule pytanie.

2.1. Trener personalny – korzyści ze współpracy

Zacznijmy od jednoznacznych korzyści jakie uzyskamy dzięki pracy z trenerem. Pierwszym argumentem jest oczywiście bezpieczeństwo. Ułożenie ciała, technika, kontrola ruchu, to wszystko mamy zagwarantowane, a przynajmniej powinniśmy mieć, ale o tym później. Praca z dobrym trenerem da nam pewność, że wykonywane ćwiczenia będą nas przybliżać do naszego celu, wzmocnią nasze ciało i uchronią nas od kontuzji.

Drugim argumentem przemawiającym za współpracą z trenerem jest oczywiście plan treningowy. Nie musimy tracić dziesiątek godzin na szukaniu najlepszych planów czy nauce o treningu. Tym bardziej jak trening ma być oderwaniem od codziennych obowiązków i poza siłownią niekoniecznie chcemy przeznaczać czas na naukę. Wszystko przygotowuje nam trener, a my ze spokojem przychodzimy na kolejne treningi.

Kolejnym istotnym aspektem, zanim trening stanie się naszą rutyną, jest motywacja. Tutaj również z pomocą przychodzi osoba trenera. Podczas treningu dba o nasze pełne zaangażowanie i nie pozwala odpuszczać gdy robi się ciężko, a sam fakt umówienia się na konkretną godzinę i dzień motywuje nas do przyjścia na siłownię.

Czwartą korzyścią są efekty. Angażując swój czas i energię chcemy widzieć rezultaty naszej pracy. Nie zawsze jednak wysiłek włożony na treningu przekłada się na zmianę naszej sylwetki. Ważnym ogniwem, które pomoże nam osiągnąć marzenia i cele to autorytet. Czy większość z nas nie ma świadomości, że trzeba zdrowo się odżywiać, trenować i dbać o siebie? Oczywiście, że tak. Tylko ilu z nas przekłada wiedzę na codzienne życie…no właśnie. Jeżeli nie mamy nad sobą przysłowiowego „bata” prędzej czy później przestaniemy realizować założenia. Autorytet trenera, nakreślony plan, motywacja i ciągła kontrola powodują, że jesteśmy w stanie przez bardzo długi czas sumiennie realizować plan, dzięki czemu pojawiają się rezultaty naszej pracy.

2.2. Trener trenerowi nierówny

No dobrze, a jakie kontrargumenty możemy przedstawić? Przecież jak w przypadku każdych usług mamy dobre i złe strony. Tutaj możemy wrócić do dwóch słów które użyłem w dzisiejszym artykule „dobry trener”. Obecnie mamy dziesiątki trenerów, tylko jak to bywa w każdej branży, jeden nie jest równy drugiemu. W momencie gdy niestety trafimy na osobę która stwierdziła, że jest to prosty sposób na zarobienie pieniędzy, w nosie ma swoich klientów, ich postępy, zdrowie, a wiedzą nie grzeszy to niestety ale takie trening może przynieść więcej szkody niż pożytku. W jaki sposób zatem wybierać trenera? Najlepszą metodą jest oczywiście polecenie. Jeżeli ktoś z naszych znajomych korzystał z takich usług, jego kondycja się poprawiła, widzi rezultaty pracy, to jest to najlepsza rekomendacja aby współpracować z taką osobą. Co jeżeli nie mamy takich osób? Tutaj sprawa staje się nieco trudniejsza. Pierwszym weryfikatorem może być oczywiście internet. Social media czy strona internetowa mogą pokazać nam mniej więcej czy dany trener angażuje się w swoją pracę i posiada podstawową wiedzę.

Drugim etapem weryfikacji są konsultacje lub pierwszy trening. Zaangażowanie w trening, przygotowanie do zajęć, odpowiadanie na pytania, słuchanie podopiecznego to podstawowe cechy dobrego trenera. Jeżeli podczas wykonywanych ćwiczeń przegląda telefon, nie obserwuje czy wszystkie ćwiczenia są wykonywane poprawnie to możesz być pewny, że lepiej brać nogi za pas i uciekać :).

2.3. Korzystać czy nie?

Warto zatem korzystać z usług trenera? Jeżeli jesteś osobą początkującą to zdecydowanie tak. Trening siłowy ma bardzo wiele korzyści, jednak wykonywany nieprawidłowo może doprowadzić do wielu poważnych problemów. Ponadto śledzenie postępów, przygotowanie planu, ciągłe motywowanie i dbanie o sprawność są nieocenionymi korzyściami, dzięki którym realizujemy swoje plany. Jedynie warto zwracać uwagę na to z kim się współpracuje, a najmniej kosztowne wybory niestety często są adekwatne do jakości którą otrzymujemy.W późniejszym etapie naszej przygody, gdy opanujemy technikę ćwiczeń i nie mamy problemu ze zmobilizowaniem się do treningu to możemy spokojnie zmienić rodzaj współpracy z trenerem. Wspólne treningi ograniczyć do dwóch, trzech w miesiącu, w celu kontroli naszej techniki, a bazować na formie konsultacji. Dzięki temu w dalszym ciągu mamy osobę która nas kontroluje, wyznacza ścieżkę i motywuje do działania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się na darmowe konsultacje