Ćwiczenia dla osób starszych, a trening siłowy

Trening Personalny

aktywne starsze osoby

Trening siłowy, a ćwiczenia dla osób starszych. Dla większości z nas oba te pojęcia w żaden sposób się nie łączą, a wręcz kompletnie do siebie nie pasują. Przeświadczenie, że z wiekiem powinniśmy ruszać się coraz mniej, unikać nadmiernego wysiłku jest tak powszechne jak kolejki do lekarzy w każdej przychodni. Stwierdzenie „…jestem na to za stary/stara…” jest powtarzane jak mantra prawie każdego dnia przez osoby starsze. Tylko czy aby na pewno tak jest? Czy rzeczywiście to co przyjęło się w naszym społeczeństwie jest słuszne?

1. Dlaczego zraz z wiekiem przestajemy się ruszać?

Chyba każdy z nas ma w swoim otoczeniu osoby które właśnie wiekiem usprawiedliwiają swoją coraz to mniejszą aktywność, o treningu siłowym już nie wspominając. Nie licząc osób z poważnymi zaburzeniami zdrowotnymi, brak aktywności jest najczęściej efektem naszego lenistwa. O ile w młodszym wieku mamy motywację aby pracować nad swoją sylwetką, czy to z chęci spodobania się płci przeciwnej czy zaimponowania kolegom, koleżankom, tak z wiekiem motywacja do podejmowania wysiłku spada niemal do zera. Zamiast pójść na trening wolimy usiąść na kanapie, otworzyć piwko i oglądać telewizję. Nasza aktywność maleje, sprawność naszych mięśni jest coraz gorsza, kilogramy przybywają, jednym słowem w kilka lat starzejemy się o kilkanaście.

Nietrudno sobie wyobrazić, że takie postępowanie nie prowadzi do niczego dobrego. O ile w wieku 30-40 lat będziemy jeszcze w miarę normalnie funkcjonować i nasz „nowy styl życia”, aż tak bardzo nie da nam się we znaki. Niestety, kontynuując swoje postępowanie w wieku 70, 60, a może nawet i 50 lat nie będziemy zdolni do wykonywania podstawowych czynności dnia codziennego, a wizyty u lekarza i przyjmowanie tabletek to będzie codzienność. Najgorsze jest to, że dla większości jest to całkowicie akceptowalne. Pytanie, czy rzeczywiście musi tak być, przecież są osoby które w podeszłym wieku dalej cieszą się dobrym zdrowiem i korzystają z każdego dnia.

stojaki z hantlami

2. Dlaczego w starszym wieku powinniśmy ćwiczyć siłowo

Zmęczenie, brak siły, bóle mięśni, problemy z wykonywaniem podstawowych czynności. Wszystkie te cechy jako pierwsze przychodzą nam do głowy gdy myślimy o osobach starszych. Jak możemy zauważyć, dolegliwości te powiązane są z aparatem ruchu, a więc w głównej mierze z mięśniami. Z wiekiem siła mięśniowa, ich objętość i zdolność do pełnienia swoich funkcji maleje, co określane jest mianem sarkopeni. Niektóre badania wskazywały, że nawet do 40% spadała masa mięśniowa osób po 60 rokiem życiem, w stosunku do masy mięśniowej którą mieli w wieku lat 20-30. Czy to oznacza, że w podeszłym wieku nie mamy szans na pełną sprawność i radość z życia?

Jak pokazują badania, zdecydowanie nie. Osoby między 60, a 84 rokiem życia, które w ramach prowadzonych badań zaczęły trenować siłowo osiągnęły wzrost masy mięśniowej o ok 30 % , a wzrost siły sięgał nawet 100%. Oczywiście, nie oznacza to, że w wieku 80 lat możemy zostać kulturystami. Wzrost masy i siły jest imponujący, jednak należy wziąć pod uwagę fakt, że początkowa sprawność uczestników mogła być na bardzo niskim poziomie.

Nie mniej, taki zrostowi siły i masy mięśniowej spowodował znaczne usprawnienie narządu ruchu, wzrost energii, zdecydowanie łatwiejsze radzenie z zadaniami dnia codziennego, a ponadto osoby te wykazywały większą aktywność dodatkową i cieszyły się lepszym zdrowiem. Wyniki te pokazują, że nawet w podeszłym wieku wprowadzenie do codziennej rutyny treningów siłowych w skuteczny sposób pozwala poprawić funkcjonalność mięśni i jakość życia.

3. Podsumowanie

Oczywiście nie oznacza to, że teraz każdą osobę starszą mamy wysłać na siłownię. Jak we wszystkim, najważniejszy jest zdrowy rozsądek i dostosowanie treningu do możliwości poszczególnych osób. Nie mniej, największym celem tego artykułu było pokazanie, że pomimo tego co nam się wmawia, ludzkie ciało stworzone jest do aktywności fizycznej i to w każdym wieku. W związku z tym, jednym z najlepszych lekarstw zapewniających nam młodość jest wysiłek fizyczny, a w szczególności trening oporowy, który zachowa nasz układ ruchu w dobrej formie przez bardzo długie lata.

Bibliografia

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.656.6678&rep=rep1&type=pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3606891/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8581104

https://www.researchgate.net/publication/14770715_Sarcopenia_and_Age-Related_Changes_in_Body_Composition_and_Functional_Capacity

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9164281

https://news.psu.edu/story/405621/2016/04/20/research/strength-training-helps-older-adults-live-longer

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3117172/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się na darmowe konsultacje