Czy jesteśmy wystarczająco aktywni aby cieszyć się pełnym zdrowiem?

Trening Personalny

Aktywność fizyczna, temat gorący jak pogoda przez ostatnie dni. Dyskusje o niej możemy usłyszeć praktycznie każdego dnia. Każdy chwali się ile ostatnio przebiegł, przepłynął, czy zrobił treningów na siłowni. Wszystko brzmi wręcz fenomenalnie, tylko dlaczego w takim razie w dalszym ciągu mam tak duży problem z nadwagą i otyłością?

1. Aktywność fizyczna Polaków

Pomimo tak krzepiących słów wypowiadanych każdego dnia rzeczywistość jest z goła odmienna. Według badań aktywności fizycznej i sportowej Polaków, przeprowadzonych w ubiegłym roku, nasza aktywność pozostawia wiele do życzenia. Wygoda, lenistwo, dostęp do coraz większej ilości urządzeń, jak elektryczne hulajnogi, deskorolki czy onewheel. Powodują, że nasza aktywność ogranicza się do przemieszczania się w mieszkaniu, między pokojami.

Według badań ponad 1/3 z nas nie podejmuje w ciągu miesiąca żadnej aktywności takiej jak spacery, czy jazda na rowerze. Co więcej, mniej niż połowa (ok 48%), tylko raz w tygodniu, w czasie wolnym, podejmuje wysiłek fizyczny. Jak łatwo możemy przeliczyć, sport regularnie uprawia mniej niż 20% osób.

Oczywiście, wiele osób powie, że aktywność fizyczna, podejmowana raz w tygodniu, to całkiem sporo. Jednak czy nasza subiektywna opinia ma odzwierciedlenie w praktyce? W tym celu posłużmy się danymi jakie przedstawia najbardziej opiniotwórcza organizacja na świecie w tematyce zdrowia, Światowa Organizacja Zdrowia, WHO. Według WHO minimum jakie każdy z nas powinien przeznaczyć to 150 min umiarkowanej, lub 75 intensywnej aktywności fizycznej w tygodniu. Zgodnie z zasadą kardiologiczną WHO (3x30x130) powinniśmy ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 30 min z tętnem 130 uderzeń na minutę.

W związku z tym, możemy jednoznacznie stwierdzić, że zdecydowana większość z nas jest zbyt mało aktywna fizycznie, aby cieszyć się pełnym zdrowiem.

2. Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna

Każdy z nas na pewno potrafi wymienić pozytywne skutki uprawiania sportu, czy zwykłej aktywności fizycznej. Przyjrzyjmy się kilku z nich.

2.1. Układ sercowo-naczyniowy

Po pierwsze, to co mamy najcenniejsze, czyli zdrowie. Badania jednoznacznie wykazują, że osoby aktywnie spędzające czas są zdecydowanie mniej narażone na choroby układu krążenia, czy zawał serca. W jednym z badań, zespół z Harvard School of Public Health, wykazał, że wzrost aktywności znacznie przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zawału. Na podstawie szeregu badań przeprowadzonych przed jak i po wprowadzeniu aktywności, grupa osób, której wydatek energetyczny w ciągu tygodnia wzrósł z 200 do 1500 kcal, odnotowała spadek ryzyka zawału aż o 40%.

Bardzo podobne badanie zostało przeprowadzone na obywatelach Japonii. Badaniu poddano grupę ok 83,5 tys osób. Na przestrzeni 10 lat, sprawdzano jak aktywność fizyczna może wpłynąć na zawał serca. U osób, które systematycznie wykonywały ćwiczenia, a ich wydatek energetyczny w skali tygodnia oscylował w granicy 1000 kcal, zauważono stabilizację czynników mogących wywołać zawał serca, a co za tym idzie ryzyko diametralnie spadło. Co więcej wydolność tych osób była na znacznie wyższym poziomie, oraz charakteryzowali się mniejszą ilością tkanki tłuszczowej.

2.2. Waga ciała

Kolejnym, bardzo ważnym czynnikiem, jest oczywiście kontrola naszej wagi. Każdy z nas dobrze wie, jak męczące jest długotrwałe noszenie zakupów czy chodzenie z ciężkim plecakiem. Dlaczego więc dobrowolnie, sami doprowadzamy do stanu w którym taki wielki „plecak” towarzyszy nam cały czas? Problemy przy wykonywaniu podstawowych czynności, zadyszka przy pokonywaniu schodów, czy podbieganiu. Wszystko to jest sumą naszego złego stylu życia, do czego również zalicza się brak aktywności fizycznej.

2.3. Postawa i wzmacnianie

Trzecim argumentem, dalej powiązany ze zdrowiem, jest prewencja przed urazami i bólem. Godziny za biurkiem. Spędzone w pozycji, której nawet najlepszy akrobata by się nie powstydził, powodują, że nasze ciało się deformuje. Mocno pogłębiona lordoza, barki i głowa wysunięte do przodu. To najczęściej spotykane wady postawy w obecnych czasach. Po pewnym czasie, dopiero jak każdego dnia zacznie nam towarzyszyć ból, zaczyna do nas docierać, że chyba jest coś nie tak.

Może jednak nieco odwrócić kolejność i zamiast czekać aż coś się stanie zadbać o nasze zdrowie? Niestety nasza codzienność nie zapewnia nam zbyt dużej pracy naszych mięśni. Dlatego zdecydowana większość z nas powinna regularnie wykonywać treningi siłowe. Form treningu możemy znaleźć wiele, ale na pewno jedną z najlepszych, szczególnie jak nie mieliśmy wcześniej kontaktu z tego rodzaju wysiłkiem, jest siłownia. Wykonywanie ćwiczeń złożonych, stabilizujących, pod okiem trenera, który zadba o technikę, pozwoli nam wzmocnić nasze mięśnie, stawy, a nawet kości. Dzięki czemu będziemy mogli bez obaw wykonywać codzienne czynności, a co najważniejsze uchronimy się przed uporczywym bólem.

3. Podsumowanie

Pomimo napiętego grafiku i dni wypełnionych prawie co do minuty zaplanujemy w nim również aktywność fizyczną. Poprawa zdrowia, sylwetki, lepsza jakość życia, to elementy dla których warto poświęcić czas i zadbać aby regularnie towarzyszyły nam każdego tygodnia. Zrzućmy z siebie te niepotrzebne „plecaki” i korzystajmy w pełni z możliwości jakie są nam oferowane każdego dnia, a które są poza naszym zasięgiem poprzez nasze ograniczenia.

 

Badania

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17967770

https://www.researchgate.net/publication/320543000_Impact_of_Moderate-Intensity_and_Vigorous-Intensity_Physical_Activity_on_Mortality

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na darmowe konsultacje