Korzyści korzystania z sauny

Trening Personalny

Za oknem szaro, pochmurno, a ciepłe dni odchodzą w zapomnienie. Idealny moment, aby pomówić o czymś ciepłym i przyjemnym. Odchudzanie, poprawa odporności, regeneracja, to najczęściej wymieniane korzyści korzystania z sauny. W stwierdzeniach tych jest sporo prawdy, a co mówią na ten temat badania? Jaki wpływ korzystanie z sauny ma na naszą sylwetkę? Czy dobrym pomysłem jest korzystanie z sauny zaraz po treningu?

1. Sauna

Zacznijmy od krótkiego wstępu. Samo słowo sauna używane powszechnie prawie w każdym języku na świecie. Pochodzi z języka fińskiego i oznacza miejsce/pokój z drewna. Znana jest praktycznie od początków ludzkości, od momentu poznania ognia. Jednak popularność, nazwę i ostateczną formę nadali jej Finowie, dlatego też właśnie sauna fińska jest pierwowzorem samej idei. Obecnie mamy dziesiątki rozmaitych saun. Od sauny fińskiej (suchej) poprzez saunę parową, na podczerwień, solną, mokrą, biosaunę, caldarum, sauna ziołowa…

2. Korzyści korzystania z sauny – odchudzanie

Pierwszym z powodów dla którego spora grupa osób przychodzi na saunę to tzn „wytopienie tłuszczyku”, czyli odchudzanie. Są osoby, które twierdzą, że dzięki dużej ilości potu, który wydzielamy przebywając w saunie, spalamy tłuszcz. Niestety, tak pięknie nie jest. Niższa waga i uczucie schudnięcia zawdzięczamy odwodnieniu. Pot, to głównie woda i właśnie w związku z jej utratą nasza waga maleje i niestety nie ma to nic wspólnego z oczekiwanym przez większość rezultatem. Pomijając odchudzanie, sam fakt wydzielania dużej ilości potu w saunie ma korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jak pokazuje wiele badań wraz z potem pozbywamy się z naszego organizmu substancji toksycznych, jak np metale ciężkie (ołów, kadm, rtęć i inne).

Jest jednak pewien aspekt który poniekąd wpływa na odchudzanie. Podczas pobytu wysokiej temperaturze zwiększa się ciśnienie krwi, serce szybciej bije, przez co zwiększa się wydatek energetyczny. Dzięki temu spalamy więcej kalorii w ciągu dnia. Chociaż ilość ta nie spowoduje drastycznych zmian w naszej sylwetce, to jednak będzie to kolejna mała pomoc w osiągnięciu naszego celu.

sauna

3. Sauna, a trening siłowy

Kolejnym aspektem, który w szczególności będzie nas interesował, to korzyści jakie będą czerpać osoby regularnie trenujące na siłowni.

W jednym z badań zbadano czy korzystanie z sauny zaraz po treningu będzie miało wpływ na poprawę wytrzymałości uczestników. Osoby biorące udział w badaniu zaraz po zakończonym treningu korzystały z sauny wilgotnej o temperaturze 90 stopni, w której przebywali przez ok 30 min. Przed rozpoczęciem testów, sprawdzono u uczestników maksymalną prędkość z jaką będą w stanie biec na bieżni przez 12-15 min. Na tej podstawie określono prędkość testową każdego z uczestników.

Po 3 tygodniach treningu przeprowadzono test sprawdzający wytrzymałość uczestników. Grupa kontrolna, która nie korzystała z sesji regeneracyjnej w saunie, uzyskała wyniki na poziomie 14,1 min. Wyniki drugiej grupy, która regularnie korzystała z sauny, wyniosły ok 18,2 min, co oznacza, że były lepsze o 32% od grupy kontrolnej. Wyniki te sugerują, że regularne korzystanie z sauny, wpływa na poprawę wydolności. Poprawę wyników upatruje się głównie w zwiększonej objętości krwi, która to jest efektem regularnego korzystania z sauny.

Kolejnym ciekawym aspektem korzystania jest białko szoku cieplnego (HSP) oraz hormon wzrostu (GH). W szczególności wysoki poziom GH jest pożądany u osób trenujących na siłowni. Istnieją badania, które wykazują, że już nawet dwie 20-minutowe sesje w tygodniu zwiększyły poziom hormonu wzrostu u badanych osób dwukrotnie.

Co do tego pierwszego, to zapewne mało kto wie, czym jest HSP. HSP jest białkiem wytwarzanym przez nasz organizm w warunkach podwyższonej temperatury, w momencie braku substancji odżywczych czy stresie tlenowym. Są to białka pełniące rolę „opiekuna” innych białek pełniących ważne role w funkcjach życiowych.

Jedne z badań wykazały, że podwyższony poziom tych białek powodował zwiększenie aktywności komórek satelitarnych, oraz zwiększoną syntezę białek podczas regeneracji mięśni, a co za tym idzie poprawie hipertrofii mięśniowej.

4. Korzyści korzystania z sauny – podsumowanie

Niestety, mit o bardzo dużym wpływie sauny na odchudzanie możemy schować między bajki. Mimo to, sauna jest bardzo dobrym urozmaiceniem naszego treningu, w szczególności w ujęciu regeneracji i relaksu. Należy jednak pamiętać, że tak jak we wszystkim, również w korzystaniu z sauny należy zachować umiar. Korzystanie 2 razy w tygodniu, w dni bez treningowe będzie najlepszą metodą na bezpieczne wykorzystanie wszelkich pozytywnych aspektów korzystania z sauny. Opisane powyżej badanie sugeruje, że dobrym pomysłem może być korzystanie z sauny zaraz po zakończonym treningu. Należy jednak pamiętać, że zaraz po zakończeniu treningu nasz organizm jest odwodniony i osłabiony. Pierwszym elementem o którym powinniśmy pamiętać to przede wszystkim nawodnienie i uspokojenie organizm po zakończonym wysiłku.

Badania

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3312275/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3788622

https://www.researchgate.net/publication/228000415_Thermoregulatory_Responses_to_Acute_Exercise-Heat_Stress_and_Heat_Acclimation

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się na darmowe konsultacje