Sen, najlepszy sposób na odchudzanie!

Trening Personalny

sen

Dziesiątki diet, od których można dostać bólu głowy, treningi do ostatniego tchu. Wszystko po to, aby uzyskać wymarzoną sylwetkę, ciało w którym będziemy czuć się doskonale i pewni siebie. Tylko, czy w codziennej gonitwie, realizacji zadań, pamiętamy o podstawowych elementach bez których nasz organizm nie będzie chciał współpracować i realizować naszego wymarzonego celu?

Ilość obowiązków, dni wypełnione do ostatniej minuty, a i tak czasu jest zawsze za mało. W tym chaosie najbardziej poszkodowany jest jeden z najważniejszych elementów naszego dnia…..sen.

Ilu z nas poświęca na odpoczynek ok 7-8 godzin dziennie? No właśnie :). Jest to luksus na który mało kto może sobie pozwolić. Tylko czy przypadkiem nie jest to podcinanie gałęzi na której sami siedzimy? Każdy z nas doskonale wie jakie samopoczucie i chęci do życia towarzyszą nam po nieprzespanej nocy. Tak samo jak my funkcjonujemy w zwolnionym tempie, tak samo działa nasz organizm, a co za tym idzie efekty naszych ćwiczeń i dążeń do lepszej sylwetki również mogą być znacznie gorsze.

sen

1. Ilość snu, a utrata wagi

W dzisiejszych czasach bardzo wiele osób zmaga się z nadwagą, jak również ograniczeniem ilości snu. W związku z tym bardzo wielu autorów analizowało korelację pomiędzy brakiem snu, a skłonnością do nadwagi.

Jedno z opracowań, które powstało w 2010 roku, analizowało jak duży wpływ na proces odchudzania ma właśnie ilość snu. Uczestnicy badania zostali podzieleni na dwie grupy. Jedna grupa przeznaczała na sen w ciągu dnia 5,5 godziny, natomiast druga grupa 8,5 godziny. Całe badanie trwał równo 14 dni.

W celu pełnego zobrazowanie wpływu snu na utratę wagi wprowadzono w diecie uczestników ujemny bilans kaloryczny. Średni deficyty wynosił  ok 680 kcal.

Po 14 dniach stwierdzono, że osoby których długość snu była niewystarczająca do pełnej regeneracji, straciły o 55% mniej tkanki tłuszczowej od osób które spały ponad 8 godzin dziennie. Okazało się również, że osoby śpiące 5,5 godziny nie tylko straciły mniej tłuszczu to jeszcze straciły 60 % więcej masy mięśniowej od drugiej grupy badanych.

Co więcej, nie tylko sama utrata wagi różniła się między grupami. Zmianie uległy również hormony metaboliczne. Zmniejszenie tolerancji na glukozę, obniżona wrażliwość insulinowa, zwiększenie stężenia kortyzolu, większy poziom greliny, a obniżony leptyny. Wszystkie wymienione skutki braku snu są wręcz idealną drogą do gromadzenia dodatkowej tkanki tłuszczowej.

Istnieje bardzo wiele opracowań przedstawiających negatywny wpływ snu na masę naszego ciała. Przeprowadzone wywiady i ankiety z osobami w różnym wieku pokazują bardzo dużą korelację między wzrostem wagi, a ilością snu w ciągu dnia.

2. Podsumowanie

Skrócenie snu, ciągły stres, natłok myśli i obowiązków powodują, że nasz organizm cały czas jest w stanie walki i gotowości. W związku z tym przechodzi w stan gromadzenia jak największej ilości energii, a zarazem jak najmniejszego wydatku energii. Podstawową funkcją naszego organizmu jest przetrwanie, a ciągłe stresory które dostarczamy nie pomagają w spokojnym funkcjonowaniu. Aby skutecznie i szybko walczyć z niechcianymi kilogramami powinniśmy zadbać nie tylko o wysiłek fizyczny i dietę, ale również odpoczynek i regenerację. W momencie, gdy nasz organizm będzie czuł, że nasze życie nie jest ciągłą walką wesprze nas w naszych celach i marzeniach :)!

 

Bibliografia

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3519150/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20363668/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3099473/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3632337/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się na darmowe konsultacje